napište nám objednavky@popapat.cz
nebo zavolejte +420 730 585 995

BlogČlánky

Jogurty a jejich druhy

Jogurt může mít v našem jídelníčku mnoho využití. Skvěle se hodí na přípravu plnohodnotné svačiny a také je pomocníkem při výrobě domácích dipů či pomazánek. V obchodě však najdeme několik druhů jogurtů, od odtučněných po plnotučné, krémové nebo smetanové... je toho spousta. V dnešním článku společně mrkneme jogurtům pod víčko a řekneme si, po jakých sáhnout.

Dělení jogurtů

Jogurty můžeme rozdělit podle obsahu tuků (od 0,1 % – 10 %, zde podle množství tuků dále rozeznáváme nízkotučné, klasické a smetanové jogurty), podle množství bílkovin (obvykle se hodnoty pohybují od 3,5-5,5 g/100 g, u jogurtů se zvýšeným množstvím bílkovin, např. řecký jogurt, můžeme najít 8,5-9 g/100 g). Dále jogurty dělíme podle způsobu výroby, kde se nabízí dvě možnosti – klasická, kdy jogurt kysá přímo v kelímku anebo tanková, která probíhá ve velké nádrži. V obchodě samozřejmě můžeme najít i jogurty ochucené, ale ty obsahují velké množství cukru a zanedbatelné množství ovoce. Mnohem lepší variantou je, vyrobit si ochucený jogurt doma. Stačí přidat lžičku kvalitní domácí marmelády.

 

Po kterém jogurtu sáhnout?

Na začátek je důležité říct, že žádný z jogurtů není špatnou volbou. Výběr se bude odvíjet od toho, k čemu budeme jogurt používat. Pokud například budeme připravovat dip či pomazánku, sáhneme po takovém jogurtu, který má krémovou konzistenci a nebude se z něj uvolňovat syrovátka. Při přípravě svačiny je důležité myslet na to, aby hotový pokrm obsahoval všechny tři makroživiny, v případě jogurtu nás budou zajímat hlavně bílkoviny. Jak jste se dozvěděli výše – hodnoty bílkovin u klasického jogurtu se obvykle pohybují mezi 3-5,5 g/ 100 g. Jestliže ke svačině sáhnete po 150 g kelímku jogurtu, množství bílkovin se bude pohybovat okolo 5-8 gramů (samozřejmě záleží na typu jogurtu). V takovém případě je mnohem lepší variantou řecký jogurt, kdy 140 g kelímek obsahuje 14 g bílkovin, což je 2x víc. Jinou alternativou pro doplnění bílkovin, je například proteinový prášek, který se dá snadno přimíchat do každého typu jogurtu.

 

Tučné a nízkotučné jogurty

Už jsme si také řekli, že jogurty můžeme dělit podle tučnosti. Je důležité si uvědomit, že nálepka „nízkotučný“ neznamená, že je daná potravina zdravější či nám pomůže v hubnutí. Vždy záleží na kontextu a celém jídelníčku každého z nás. Člověk, co preferuje jako zdroj tuků například ořechy, které chce zakomponovat do své svačiny spolu s jogurtem, raději sáhne po nízkotučném výrobku (protože tuky doplní právě těmi ořechy). Někdo jiný si například může chtít obohatit kus ovoce k dopolední svačině o kaloričtější potravinu, která jej déle zasytí, tak sáhne po jogurtu tučném. Třetím příkladem může být člověk, co preferuje ve svém jídelníčku větší množství tuků na úkor sacharidů, proto pro něj tučný výrobek bude také lepší variantou. Takovými příklady bychom mohli pokračovat donekonečna.

 

Závěr

Na závěr pro vás máme připravený jeden tip, díky kterému ušetříte pár korun a zároveň svůj pokrm obohatíte o pár gramů bílkovin. Je to tak jednoduché, jak se na první pohled zdá – místo samotného jogurtu použijte 1/2 vaničky polotučného či odtučněného tvarohu a 1/2 kelímku jogurtu. Pokud ještě přidáte například granolu, ovoce a oříšky, tak vaše snídaně či svačina splní vše, co od jídla očekáváte. Jednak bude obsahovat všechny tři makroživiny, vlákninu, vitamíny a minerální látky a zasytí vás na dlouhou dobu.


Poslední změna: 16.08.2021 - 10:56 Zpět
Kolik denně utratíte za jídlo?
  • Snídaně 50,-
  • Dopolední svačina 30,-
  • Oběd 120,-
  • Odpolední svačina 30,-
  • Večeře 100,-
  • Příprava jídla 30,-
  • Celkem 360,-

Ušetřete čas a energii na přípravu a peníze za nákup surovin.
Zdravé krabičky již od 259 Kč/den s dovozem ZDARMA.


Vybrané příběhy zákazníků

Lýdie důchodce
Zobrazit
Milan IT technik
Zobrazit
Karel Podnikatel
Zobrazit
Lucie Úřednice
Zobrazit

Recenze našich zákazníků

Marcela (Ostrava)
Dobrý den,
chtěla bych pochválit Vaše KRABIČKY- jste spolehliví, jídlo chutné a rozmanité. Při hubnoucím režimu, který jsem zvolila, jdou kila dolů. Nemusím se navíc starat, zda mám to či ono nakoupeno a čas strávený dříve v obchodě a přípravou jídla, mohu nyní věnovat relaxu po mé pracovní vytíženosti. Navíc vím, že jím pestrou a vyváženou stravu.
Marcela, Ostrava
Robert (Frýdek Místek)

Děkuji za dovoz krabiček, s jídlem jsem naprosto spokojený. Vyhovují mi jak porce tak možnost dovozu na kliku, nemusím tak být vždy u předání. Ze začátku jsem měl trošičku problém zvyknout si na pravidelnost, ale nyní mi to již takto naprosto vyhovuje. Doposud mi téměř vše chutnalo, takže bych rád v odběru pokračoval i v následujícím roce.

Adéla (Ostrava)

Dobrý den, abych se přiznala, krabičky jsem si objednávala s vidinou, že ne vše zdravé mi bude chutnat. Teď můžu s lehkosti říct, že mé obavy byly zbytečné. Všechny jídla od vás mi chutnají a přešly mne chutě na smažená a nezdravá jídla. Za mne určitě doporučuji.

zobrazit všechny recenze
Jídelní lístek Pátek 01.07.2022

Snídaně: Bulka špaldová, sýr, paprika a salát
Svačina 1: Zeleninový salát s jogurtem
Oběd: Svíčková na smetaně, celozrnný knedlík
Svačina 2: Šunka plněná sýrovo-žampionovou směsí
Večeře: Vepřové maso na kapustě, vařené brambory
6. jídlo: Tmavý toustový chléb s cottage

Zobrazit týden Skrýt
Jídelní lístek
Klientská zóna

Zaregistrujte se do naší klientské zóny a získejte přehled nad svými objednávkami.

Zaregistrovat se Skrýt
Klientská zóna