napište nám objednavky@popapat.cz
nebo zavolejte +420 730 585 995

BlogČlánky

Ryby a jejich benefity

Pokud nebydlíte v přímořském státě nebo nepocházíte z rybářské rodiny, pravděpodobně máte ve svém jídelníčku málo ryb. Pojďme se v tomto předvánočním čase podívat, proč je důležité ryby jíst pravidelně a jaké benefity přináší. Jak je na tom náš kapr oproti jiným rybám? Je pravda, že ryby můžou našemu zdraví škodit?

Rybí maso je z pohledu makroživin skvělým zdrojem bílkovin a zdravých tuků. Jak jistě víte, bílkoviny jsou tvořeny z aminokyselin. Podle některých informačních zdrojů, jsou ryby bohaté na aminokyselinu tryptofan, která má pozitivní vliv na naši náladu a mozkové funkce. Ze zdravých tuků jsou ryby (převážně pak mořské druhy) nejdůležitějším zdrojem omega-3 nenasycených mastných kyselin. Kromě makroživin jsou ryby bohaté na stopové prvky, mezi které můžeme zařadit jód, vápník, železo, zinek a selen. Dále to jsou vitamíny A, D ,E a B. Do svého jídelníčku byste ryby měli zařadit alespoň 2x týdně. Jejich pravidelná konzumace zlepšuje činnost štítné žlázy, snižuje krevní tlak a celkovou hladinu cholesterolu, čímž předchází výskytu kardiovaskulárních i metabolických onemocnění.

Rozdělení ryb

Ryby lze klasifikovat podle obsahu tuku do tří kategorií. První skupinou jsou ryby s nízkým obsahem tuku (označované také jako netučné ryby; obecně do 2 % tuku na 100 g) kde zařazujeme tresku, štiku, lína, platýse, candáta a okouna. Druhou skupinou jsou ryby středně tučné (2 – 10 % tuku), kam patří náš oblíbený kapr, dále pstruh, tuňák a sumec. Do poslední skupiny tučných ryb (nad 10 % tuku) řadíme lososa, makrelu, sledě, úhoře či sardinky. Ze zajímavosti si můžeme všimnout, že ty nejchutnější ryby jsou právě ty nejtučnější, což je způsobeno faktem, že tuky jsou nositelem chuti. Slíbili jsme vám srovnání kapra s ostatními rybami. Do kategorie podle tuků už jej umíme zařadit a obsahem bílkovin jsou si všechny zde vyjmenované ryby téměř rovny (19 ± 2 g na 100 g ryby). Analogicky s tuky tedy lze ryby seřadit podle energetické hodnoty, kdy netučné ryby mají nejnižší energetickou hodnotu (310 až 360 kJ na 100 g ryby), následují středně tučné (500 – 530 kJ) a závěrem tučné ryby s nejvyšší energetickou hodnotou (850 až 1000 kJ). Závěrem lze tedy říct, že kapr je zlatou střední cestou ve výběru ryby. Pokud si na štědrovečerní večeři budete chtít pochutnat a posunout Vánoce na jiný level, zvolte si lososa. Jestliže se naopak nacházíte v redukční fázi vaší diety, pak bude vhodnější treska.

Ryby a rtuť

Z reálné praxe snad všichni známe, že nic není tak růžové, jak se zdá. Ryby, převážně pak druhy na vyšším stupni potravinového řetězce (např. žralok, velryby), obsahují vyšší, pro člověka už škodlivější, zastoupení rtuti a jiných toxických látek. Rtuť má schopnost se akumulovat v mase a tuku a nadměrné vystavení se tomuto prvku může vést například k imunologickým, reprodukčním či neurologickým problémům. Pokud nepatříte k lidem, kteří si ujíždějí na exotických pokrmech, zakládajících se na mase z velryby, můžete se zase uklidnit. Výše v článku zmíněné a u nás podávané ryby, patří právě k druhům na nižším stupni potravinového řetězce, kde obsah rtuti můžeme zanedbat.

Souhrn

Zařazením ryb do vašeho jídelníčku uděláte jenom dobře. Ryby jezte alespoň dvakrát týdně, a nejlépe nezůstávejte pouze u jednoho druhu. Každá ryba se liší v rozložení makro a zejména mikroživin. Pak si můžete být jisti tím, že načerpáte celou škálu pro sebe benefitních látek.


Poslední změna: 04.12.2020 - 01:00 Zpět
Kolik denně utratíte za jídlo?
  • Snídaně 50,-
  • Dopolední svačina 30,-
  • Oběd 120,-
  • Odpolední svačina 30,-
  • Večeře 100,-
  • Příprava jídla 30,-
  • Celkem 360,-

Ušetřete čas a energii na přípravu a peníze za nákup surovin.
Zdravé krabičky již od 259 Kč/den s dovozem ZDARMA.


Vybrané příběhy zákazníků

Lucie Úřednice
Zobrazit
Karel Podnikatel
Zobrazit
Lýdie důchodce
Zobrazit
Milan IT technik
Zobrazit

Recenze našich zákazníků

Marcela (Ostrava)
Dobrý den,
chtěla bych pochválit Vaše KRABIČKY- jste spolehliví, jídlo chutné a rozmanité. Při hubnoucím režimu, který jsem zvolila, jdou kila dolů. Nemusím se navíc starat, zda mám to či ono nakoupeno a čas strávený dříve v obchodě a přípravou jídla, mohu nyní věnovat relaxu po mé pracovní vytíženosti. Navíc vím, že jím pestrou a vyváženou stravu.
Marcela, Ostrava
Robert (Frýdek Místek)

Děkuji za dovoz krabiček, s jídlem jsem naprosto spokojený. Vyhovují mi jak porce tak možnost dovozu na kliku, nemusím tak být vždy u předání. Ze začátku jsem měl trošičku problém zvyknout si na pravidelnost, ale nyní mi to již takto naprosto vyhovuje. Doposud mi téměř vše chutnalo, takže bych rád v odběru pokračoval i v následujícím roce.

Adéla (Ostrava)

Dobrý den, abych se přiznala, krabičky jsem si objednávala s vidinou, že ne vše zdravé mi bude chutnat. Teď můžu s lehkosti říct, že mé obavy byly zbytečné. Všechny jídla od vás mi chutnají a přešly mne chutě na smažená a nezdravá jídla. Za mne určitě doporučuji.

zobrazit všechny recenze
Jídelní lístek Pátek 01.07.2022

Snídaně: Bulka špaldová, sýr, paprika a salát
Svačina 1: Zeleninový salát s jogurtem
Oběd: Svíčková na smetaně, celozrnný knedlík
Svačina 2: Šunka plněná sýrovo-žampionovou směsí
Večeře: Vepřové maso na kapustě, vařené brambory
6. jídlo: Tmavý toustový chléb s cottage

Zobrazit týden Skrýt
Jídelní lístek
Klientská zóna

Zaregistrujte se do naší klientské zóny a získejte přehled nad svými objednávkami.

Zaregistrovat se Skrýt
Klientská zóna