napište nám objednavky@popapat.cz
nebo zavolejte +420 730 585 995

BlogČlánky

Slovníček vitamínů

Z médií, internetu či fitness blogů slýcháme „Jezte více vitamínů!“, ale co je to vlastně vitamín? Kolik jich je? A kde je najdeme? Pokud na sobě pozorujete, že je něco v nepořádku, třeba za to můžou zrovna vitamíny. Odpovědi na tyto otázky (a mnohem víc) jsme pro vás sepsali do následujícího článku!

Název vitamín pochází z počátku 20. století, kdy byl objevem první vitamín B1. Dnes už známe všech 13 vitamínů, které můžeme rozdělit do dvou hlavních skupin – vitamíny rozpustné ve vodě a v tucích. Naše tělo si vitamíny nedokáže vyrobit samo, a tak se stávají nepostradatelnou složkou potravy. Extrémní nedostatek vitamínů se nazývá avitaminóza a je doprovázena nemocemi (např. kurdějemi) a poruchami tělesných funkcí. Lehčí formou nedostatku je hypovitaminóza a jejím opakem je hypervitaminóza, což je jinými slovy nadměrný příjem těchto mikronutrientů a taktéž může vést k negativním účinkům.

Vitamíny rozpustné v tucích

Vitamín A – Hlavní funkce zahrnují role antioxidantu a podíl na imunitě, vitamer (podskupina) tohoto vitamínu se také podílí na barevném vidění. Naše tělo si jej dokáže vyrobit z karotenoidů přijímaných z rostlinné stravy (ovoce a zelenina). V živočišných zdrojích jako jsou játra, rybí tuk, maso, vaječný žloutek a mléčné výrobky nalezneme „hotový“ vitamín A. Nedostatek se projevuje šeroslepostí, lámavostí vlasů a nehtů, únavou a oslabením imunity.

Vitamín D – Opět se jedná o vitamín, který si člověk dokáže vyrobit sám. Tentokrát k tomu potřebuje sluneční svit, konkrétně jeho složku zvanou UVB. Syntéza v pokožce však nepokryje spotřebu lidského těla a je tedy důležité přijímat vitamín D i z potravy. Hlavním zdrojem jsou ryby a rybí tuk, dále to jsou mléčné výrobky, vaječné žloutky, játra a některé houby. „Déčko“ pomáhá vstřebávání minerálních látek, má vliv na remodelaci kostí, nervosvalové funkce a imunitu. Nemoci způsobené nedostatkem jsou rachitida a osteomalacie. Důležitost tohoto vitamínu vyzdvihuje fakt, že se často klasifikuje jako hormon.

Vitamín E – Nejznámější a nejvýznamnější antioxidant je vitamín E. Jeho funkce spočívá v ochraně našich buněčných membrán před škodlivými oxidacemi. Podílí se na genové expresi, neurologických funkcích a regeneraci svalové hmoty. Nedostatek je spojen s únavou, stresem, zhoršenými reflexy a soustředěností, anémií a neplodností. Zdroji jsou rostlinné oleje a ořechy, ovesné vločky a obilné klíčky.

Vitamín K – Vitamín K je vyráběn bakteriemi v našem trávícím traktu. Produkce je ale zanedbatelná, proto je potrava hlavním zdrojem. Klíčovou funkcí vitamínu je proces srážení krve, dále je to vliv na metabolismus kostí. Projevem nedostatku je krvácení a anémie. Tento vitamín nalezneme převážně v listové zelenině (špenát, kapusta), dále v brokolici, brukvi, luštěninách, rajčatech. Z živočišných zdrojů jsou to játra, maso, mléko a vejce.

Vitamíny rozpustné ve vodě

Vitamín C – Tento nejznámější vitamín se podílí na regeneraci tkání a podpoře imunitních reakcí organismu. Také působí jako antioxidant, má vliv na resorpci železa z potravy a je součástí syntéz některých hormonů. Jeho extrémním nedostatkem trpěli námořníci na dlouhých plavbách, kteří kvůli tomu onemocněli kurdějemi. Hypovitaminóza se projevuje únavou, zvýšenou náchylnosti k infekcím, zhoršenou regenerací, delší rekonvalescencí, zvýšenou spavostí a bolestí kloubů. Hlavním zdrojem ve výživě je ovoce a zelenina, z živočišných zdrojů pak játra.

B-komplex – Tato skupina obsahuje 8 vitamínů, které jsou všechny nezbytné pro správné fungování základních funkcí celého organismu. Nedostatek se projevuje zhoršením vytrvalosti, zvýšenou únavou, svalovou slabostí, dále také srdeční arytmií nebo také způsobuje neurologické a jiné poruchy. Mezi obecné zdroje v potravě patří vejce, ryby, mléko, játra, maso, luštěniny, kvasnice, listová zelenina a arašídy. Následuje seznam jednotlivých skupin vitamínu B:

Vitamín B1 – růst a vývoj buněk lidského těla,

Vitamín B2 – klíčová role v přeměně energie z potravy,

Vitamín B3 – podpora trávení a funkce nervových buněk,

Vitamín B5 – metabolismus tuků,

Vitamín B6 – ovlivnění vývoje mozku,

Vitamín B7 – metabolismus makroživin,

Vitamín B9 – znám pod pojmem kyselina listová; tvorba červených krvinek a syntéza nukleových kyselin,

Vitamín B12 – správný vývoj nervové soustavy a růst organismu, tvorba nukleových kyselin.


Poslední změna: 05.11.2020 - 19:02 Zpět
Kolik denně utratíte za jídlo?
  • Snídaně 50,-
  • Dopolední svačina 30,-
  • Oběd 120,-
  • Odpolední svačina 30,-
  • Večeře 100,-
  • Příprava jídla 30,-
  • Celkem 360,-

Ušetřete čas a energii na přípravu a peníze za nákup surovin.
Zdravé krabičky již od 259 Kč/den s dovozem ZDARMA.


Vybrané příběhy zákazníků

Lucie Úřednice
Zobrazit
Karel Podnikatel
Zobrazit
Lýdie důchodce
Zobrazit
Milan IT technik
Zobrazit

Recenze našich zákazníků

Adéla (Ostrava)

Dobrý den, abych se přiznala, krabičky jsem si objednávala s vidinou, že ne vše zdravé mi bude chutnat. Teď můžu s lehkosti říct, že mé obavy byly zbytečné. Všechny jídla od vás mi chutnají a přešly mne chutě na smažená a nezdravá jídla. Za mne určitě doporučuji.

Robert (Frýdek Místek)

Děkuji za dovoz krabiček, s jídlem jsem naprosto spokojený. Vyhovují mi jak porce tak možnost dovozu na kliku, nemusím tak být vždy u předání. Ze začátku jsem měl trošičku problém zvyknout si na pravidelnost, ale nyní mi to již takto naprosto vyhovuje. Doposud mi téměř vše chutnalo, takže bych rád v odběru pokračoval i v následujícím roce.

Marcela (Ostrava)
Dobrý den,
chtěla bych pochválit Vaše KRABIČKY- jste spolehliví, jídlo chutné a rozmanité. Při hubnoucím režimu, který jsem zvolila, jdou kila dolů. Nemusím se navíc starat, zda mám to či ono nakoupeno a čas strávený dříve v obchodě a přípravou jídla, mohu nyní věnovat relaxu po mé pracovní vytíženosti. Navíc vím, že jím pestrou a vyváženou stravu.
Marcela, Ostrava
zobrazit všechny recenze
Jídelní lístek Pátek 01.07.2022

Snídaně: Bulka špaldová, sýr, paprika a salát
Svačina 1: Zeleninový salát s jogurtem
Oběd: Svíčková na smetaně, celozrnný knedlík
Svačina 2: Šunka plněná sýrovo-žampionovou směsí
Večeře: Vepřové maso na kapustě, vařené brambory
6. jídlo: Tmavý toustový chléb s cottage

Zobrazit týden Skrýt
Jídelní lístek
Klientská zóna

Zaregistrujte se do naší klientské zóny a získejte přehled nad svými objednávkami.

Zaregistrovat se Skrýt
Klientská zóna