napište nám objednavky@popapat.cz
nebo zavolejte +420 730 585 995

BlogČlánky

TOP 5 skvělých zdrojů sacharidů

Sacharidy se dají přirovnat k palivu, které naše tělo potřebuje pro rozpohybování. Opět existuje celá škála potravin obsahujících sacharidy, ale které jsou ty nejvhodnější? V dnešním článku se podíváme právě na tuto otázku a uděláme si jasno, které zdroje jsou ty NEJ.

Sacharidy tvoří třetí komponentu v trojici makroživin. V našem jídelníčku by sacharidy měly tvořit 55-60 % z celkového příjmu. To znamená více, než bílkovin a tuků dohromady. Zde nás může napadnout otázka – když jich musíme jíst dominantně více, jejich význam v organismu bude největší, že? Odpověď je lehce sofistikovaná a zní „ano i ne“. Sacharidy nemají funkci tvoření nových tkání, opravy tkání, podíl na hormonech. Zato dodávají našemu tělu energii! Bez energie by žádné důležité procesy neprobíhaly. Z pohledu biochemie je dělíme na jednoduché sacharidy (cukry) a komplexní sacharidy (polysacharidy). Cukry můžeme najít ve sladkostech, slazených limonádách, konzervovaném ovoci apod. Jejich příjem by neměl být vyšší jak 10 %. Nadměrný příjem vede k obezitě, respektive obecně zvyšuje riziko civilizačních onemocnění. Kvůli jednoduché struktuře cukrů dojde k jejich okamžitému rozložení a přijatá energie je nárazová. Tohohle efektu můžou využít například sportovci, kteří potřebují předvést nějaký výkon. Naopak komplexní sacharidy se degradují delší dobu a energie je vylučována postupně a dlouhodobě. Nyní se pojďme podívat na pět nejlepších zdrojů. Kdyby měl být seznam tvořen pouze podle obsahu sacharidů, byly by zde pouze přílohy (ty by si zasloužily samostatný článek). My jsme zde sepsali, jak se říká, od každého něco.

Ovesné vločky

Lze říci, že ovesné vločky patří mezi nejdravější celozrnnou potravinu na světě. Obsahují velký počet mnoha vitamínů (A, E, C, B komplex), minerálů (zinek, železo, sodík, draslík, …) a antioxidantů. Dále v nich najdeme úctyhodný obsah vlákniny. Ovesné vločky na 100 g obsahují 68 g sacharidů, z toho pouze 2 g cukrů. Mimo sacharidy musíme zmínit i obsah bílkovin, kterých je 13 g (na 100 g vloček). Tato potravina je také univerzální svým použitím. Lze ji využít například na ovesné kaše, pečených koláčů, výrobu granoly a karbanátků.

Batáty

Batáty, nebo také sladké brambory. V posledních letech se staly velmi oblíbenou potravinou ve fitness světě. Chutnají dobře jak vařené, tak pečené. Od klasických brambor se nutričně příliš neliší. Batáty na 100 g obsahují 17 g sacharidů, 2 g bílkovin a 0,14 g tuků, naopak brambory na 100 g obsahují 2 g bílkovin, 19 g sacharidů a 0,2 g tuků. Žádný značný rozdíl zde není, proto je vhodné tyto dvě přílohy střídat, aby se nestalo, že se jedné z nich přejíme. Předností batátů z pohledu mikroživin je vitamín A.

Rýže

Rýže si zasloužila svůj samostatný článek, který najdete v sekci blog, pod názvem „Je rýže nejoblíbenější příloha?“. Sice víme, že není rýže, jako rýže, ale průměrně v ni najdeme 80 g sacharidů (na 100 g rýže)! Za zmínku stojí i bílkoviny. Sice ne kvůli jejich množství (7 g B na 100 g), ale kvůli bohatému aminokyselinovému spektru. Mezi další benefity patří obsah vitamínů, minerálů a její snadná stravitelnost.

Banány

Opět zde máme potravinu, která již přes dekády patří do fitness světa. Banány na 100 g obsahují 22 g sacharidů, z toho 19 g cukrů. Ano, banány obsahují cukry, a přesto jsou v našem seznamu TOP zdrojů. Na začátku jsme sice psali, že je potřeba jíst minimální množství cukrů, ne se jich bát jako čert kříže. Banány jsou skvělým zdrojem vitamínů a minerálních látek, zejména draslíku, hořčíku a fosforu. Tak jako rýže, jsou banány snadno stravitelné. Taky působí pozitivně na mozek, nervový a svalový systém.

Pečivo

Vyhýbání se pečivu je mýtus. Už jsme jej taktéž vyvrátili v jednom z našich článků na blogu. Není potřeba se mu vyhýbat, ale je nutno se zaměřit na jeho výběr. Doporučujeme se v pekárně poohlížet po žitném či celozrnném pečivu. Ty obsahují mnoho minerálních látek a také vlákninu. Následně je jedno, jestli zvolíme žitný nebo celozrnný chléb, rohlík či toust. Prostě co nám chutná!


Poslední změna: 29.05.2021 - 13:50 Zpět
Kolik denně utratíte za jídlo?
  • Snídaně 50,-
  • Dopolední svačina 30,-
  • Oběd 120,-
  • Odpolední svačina 30,-
  • Večeře 100,-
  • Příprava jídla 30,-
  • Celkem 360,-

Ušetřete čas a energii na přípravu a peníze za nákup surovin.
Zdravé krabičky již od 259 Kč/den s dovozem ZDARMA.


Vybrané příběhy zákazníků

Milan IT technik
Zobrazit
Lýdie důchodce
Zobrazit
Karel Podnikatel
Zobrazit
Lucie Úřednice
Zobrazit

Recenze našich zákazníků

Marcela (Ostrava)
Dobrý den,
chtěla bych pochválit Vaše KRABIČKY- jste spolehliví, jídlo chutné a rozmanité. Při hubnoucím režimu, který jsem zvolila, jdou kila dolů. Nemusím se navíc starat, zda mám to či ono nakoupeno a čas strávený dříve v obchodě a přípravou jídla, mohu nyní věnovat relaxu po mé pracovní vytíženosti. Navíc vím, že jím pestrou a vyváženou stravu.
Marcela, Ostrava
Adéla (Ostrava)

Dobrý den, abych se přiznala, krabičky jsem si objednávala s vidinou, že ne vše zdravé mi bude chutnat. Teď můžu s lehkosti říct, že mé obavy byly zbytečné. Všechny jídla od vás mi chutnají a přešly mne chutě na smažená a nezdravá jídla. Za mne určitě doporučuji.

Robert (Frýdek Místek)

Děkuji za dovoz krabiček, s jídlem jsem naprosto spokojený. Vyhovují mi jak porce tak možnost dovozu na kliku, nemusím tak být vždy u předání. Ze začátku jsem měl trošičku problém zvyknout si na pravidelnost, ale nyní mi to již takto naprosto vyhovuje. Doposud mi téměř vše chutnalo, takže bych rád v odběru pokračoval i v následujícím roce.

zobrazit všechny recenze
Jídelní lístek Pátek 01.07.2022

Snídaně: Bulka špaldová, sýr, paprika a salát
Svačina 1: Zeleninový salát s jogurtem
Oběd: Svíčková na smetaně, celozrnný knedlík
Svačina 2: Šunka plněná sýrovo-žampionovou směsí
Večeře: Vepřové maso na kapustě, vařené brambory
6. jídlo: Tmavý toustový chléb s cottage

Zobrazit týden Skrýt
Jídelní lístek
Klientská zóna

Zaregistrujte se do naší klientské zóny a získejte přehled nad svými objednávkami.

Zaregistrovat se Skrýt
Klientská zóna